Zet alle onderwijsinformatie online!

08 december 2017
Blogger/vlogger:Ria Jacobi
Stelling: Recht doen aan verschillen in onderwijs: zet alle onderwijsinformatie (van een vak) online zodat je als student zelf invloed hebt op: wat je leert, hoe je leert en wanneer je leert.
 

Af en toe zie je op TV de reclame van KPN: ‘’Dankzij KlasseContact kunnen kinderen die langdurig ziek zijn blijven meedoen met hun klas. Thuis of in het ziekenhuis gebruiken deze kinderen een laptop die verbonden is met een ICT-set in de klas; de ‘KPN Klasgenoot’. Dit kan natuurlijk ook in het hogeronderwijs. Onderwijs toegankelijk maken met inzet van technologie voor studenten met een (functie)beperking. Op deze manier doen we ‘recht aan verschillen’ in het onderwijs.

Bovenstaand voorbeeld gaat over synchrone communicatie: direct online aanwezig zijn bij de les (of het college of de werkgroep). Maar kan er niet meer gedaan worden wat betreft toegankelijkheid? Ik ben wel benieuwd hoe het zou zijn dat alle benodigde onderwijsinformatie online (vanaf de start van een module) toegankelijk zijn? Helpt dit jouw leren en studeren? Dat je niet afhankelijk bent van f2f-bijeenkomsten om toelichting of extra uitleg te krijgen. Of dat je ook zelf kunt kiezen tussen welke (type) bronnen je wilt gebruiken. Een soort ‘Flip het onderwijs’. Ik heb het dan niet over online onderwijs. Ik heb het over online toegankelijke onderwijsinformatie over bijvoorbeeld:
(*) WAT je gaat leren: de doelen die je moet halen, de leerstof (via e-syllabi, voorbeelden, online tekstboeken e.a.), de opdrachten e.a. zijn beschikbaar;
(*) HOE je gaat leren: de instructies (bijv via kennisclips), games, (online)(werk)college’s, (online) groepsbijeenkomsten of chatbox voor vraag-en-antwoord;
(*) HOE je weet dat je goed op weg bent met leren: (online) toetsen met online feedback om jezelf te checken; online begeleiding door docent of mede-student.

Stel je kunt niet altijd naar het college komen bijv. vanwege het feit dat je ziek bent dan kun je wel het onderwijs blijven volgen want alle (opgenomen) college's en instructies zijn beschikbaar. Vragen die online zijn gesteld en beantwoord worden bewaard om ook later terug te kunnen zien. Heb je bijvoorbeeld dyslexie dan helpt de toegankelijke informatie je te plannen en de leerstof, zoveel als nodig is, opnieuw doornemen. Zodoende, als
alle benodigde informatie van het vak online staat, kun je zelf bepalen het moment en plaats van leren (wanneer jij wilt en kunt komen naar een college) of de manier van (extra) begeleiding (extra uitleg van de docent of mede-student). Of als je een online tussentoets doet dat je meteen online feedback krijgt of de resultaten kunt doorspreken. En, wie weet heb je een eigen idee over een opdracht en zoek je daar bronnen bij. Dit voeg je toe in de online leeromgeving. Of je voegt eigen gevonden voorbeelden of uitleg toe: wie weet heeft je mede-student daar ook iets aan.

Trouwens: ik verwacht dat iedereen blij is dat alle onderwijsinformatie online beschikbaar is. Zo vlak voor een tentamen wil iedere student soms een bepaalde uitleg opnieuw bekijken. Niet alleen als je een functiebeperking hebt.

Zouden we op deze manier een stap in de richting kunnen zetten ten aanzien van ‘recht doen aan verschil’: alle onderwijsinformatie is beschikbaar zodat jij als student (met welke achtergrond dan ook) invloed hebt op je eigen leren. Jij, als student, bent ‘in charge’ op wat je leert, hoe je leert en wanneer je leert.

Reactie(s)

Reactie*
E-mailadres*
Velden met een * zijn verplichte velden en noodzakelijk voor een juiste verwerking van het formulier
Nog geen reactie

Blogger/vlogger

 

Ria Jacobi

Recente blogs & vlogs

 
11 januari 2018

Goed voorbeeld, doet goed volgen ...

 
25 december 2017

Fijne feestdagen!

 
13 december 2017

Week 13: Geen tijd om depressief te zijn..

 
08 december 2017

Zet alle onderwijsinformatie online!

 
06 december 2017

Week 12: hartaanval!

Ga naar alle blogs & vlogs